EN / SV / DE /
Tillbaka

Hur kroppen klarar kylan

Vi behöver en kontant kroppstemperatur på ungefär 37 grader för att fungera normalt. För att klara detta kan våra kroppar anpassas till klimatet på två sätt:

Beteende – att agera genom medvetna reaktioner som att ta på mer kläder eller att röra sig.

Fysiologiskt – att agera med automatiska (omedvetna) reaktioner som att förändra blodcirkulationen, skaka eller svettas.

Kalla händer och fötter

Kalla händer och fötter är din kropps sätt att tala om för dig att du håller på att bli frusen. Kroppen försöker bevara värme i dina vitala organ, och begränsar därför blodtillförseln till dina extremiteter. Om du inte tar till dig denna tidiga varningssignal kan du drabbas av förfrysning.

Svettas

Att svettas är en normal reaktion när din kropp är överhettad och i varma klimat hjälper det till att bibehålla den önskvärda temperaturen 37 grader. Men i kalla klimat kan det vara farligt, och blir en potentiell orsak till förfrysning.

Bli våt

Apropå att svettas; vatten håller värme 25-30 gånger bättre än luft och kan snabbt transportera bort energi från din kropp. Så svett, snö och vatten kan också leda till köldrelaterade problem som hypotermi.

Skaka

En annan varningssignal är att skaka. Dessa okontrollerade muskelsammandragningar är din kropps metod för att generera värme. Men för mycket skakningar gör det svårt för musklerna att fungera normalt, vilket kan leda till hypotermi.

Hypotermi

Så vad är egentligen hypotermi? Det är när kroppens kärntemperatur faller under det normala. Hypotermi kan inträda när kroppstemperaturen går ner till 35 grader. Det låter inte som mycket, men vid det här laget kommer din kropp att börja frossa och skaka och du börjar förlora din förmåga att tänka rationellt. Om det får fortsätta kommer skakningarna långsamt att upphöra och ersättas av apati, och då kommer du inte att kunna ta hand om dig själv längre. Avancerad hypotermi är när din kroppstemperatur faller under 30 grader. Då förlorar du medvetandet. Vid det laget är det svårt att avgöra om du andas eller har någon puls.

Förfrysning

Förfrysning är när temperaturen i en specifik kroppsdel går ner till under 37 grader. Det påverkar i första hand utsatta delar av kroppen som kinder, näsa, fingrar och tår. Ytliga förfrysningar kännetecknas av kallt, vitt skinn och små, skarpa smärtor som går över i tappad känsel. Om det får fortsätta ökar risken att drabbas av hypotermi. Om en ytlig förfrysning sprids kan det resultera i långsiktig skada på kroppens vävnad.

Hur du kan förebygga köldrelaterade skador

Det viktigaste är att se till att äta och dricka tillräckligt, hålla dig torr och anpassa dig till det växlande vädret genom att ta på eller ta av klädesplagg. Ta reda på mer om hur du klär dig rätt för kylan här.

 

Håll ett öga på varandra. Köldrelaterade skador är ofta svåra att upptäcka i sig själv. Håll utkik efter missfärgning av huden, överdrivna skakningar, irrationella handlingar och apati hos dina medäventyrare i Polar.

Om du misstänker förfrysning

Börja genom att söka skydd från elementen – vind, regn, snö – i skogen. Och se till att hålla dig i rörelse. Att vandra i djup snö är ett bra sätt att få upp värmen. Om möjligt, ta på ytterligare ett lager kläder och drick någonting varmt och sött. Värm det förfrusna området långsamt tills känsel, färg och rörelseförmåga återvänder – det tar oftast runt 20-30 minuter. Gnugga aldrig huden. Värm istället huden mot annan hud. Frusna kinder kan värmas genom att använda händerna. Frusna händer kan värmas i dina egna armhålor och frusna fötter kan värmas i en väns armhålor.

Dela artikel: